† 美術/アート †

「新しいミサ」、あるいはMaurizio Cattelan (マウリツィオ・カテラン)の世界

Maurizio Cattelanとは何者か?

1960年生まれの、このイタリア出身の現代アーティストの作品は、神学的な一定の効果を持っている。
彼は衝撃的な人形アートで観客を震撼させるのを得意とするが、通奏低音としてあるのは「グロテスクリアリズム」とでもいうべき不気味な世界観である。



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例えば、近隣の並木道を散歩がてらに歩いていたとしよう。
その時、突然このような光景に遭遇したとすれば、我々は何を感じるべきであろうか?
倫理的な次元からいうと、我々は即座に警察に通報するだろう。
だが、重要なのはこれが「作品」だということである。
作品とは「観られる」ものである以上、「観察」の対象である。
すなわち、この子供らの集団自殺は、「観察」の対象として、「ゆっくり味わって」眺められるべきものと化す。

これが彼の最大の創意点ではないか。


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私はこの作品の持つ雰囲気が極めて重要であると感じる。
それは、「子供」という無垢な存在が、無表情で首を吊る、しかも同時に集団で首吊りをするという光景への、ある種の「美学」に他ならない。

これは最も危険な「ミサ」の光景なのだ。


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これは、ありふれた子供の「人形」が机に向かっている姿に過ぎない。
だが、人形が何かに狂熱している、静かに何かを計画しているような気配を我々は感じないか?

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彼は何かを祈っている。
祈っている、ということはまず間違いない。
何を祈っているのかは問題ではない。

この作品において卓越化しているのは、祈っている本人が「誰か」という問題だ。
これは第二次世界大戦を巻き起こした象徴的人物、歴史的に極めて問題的だといわざるをえないある特異な政治家の祈りの姿である。



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彼が祈る、ということはカトリック的に見て何を意味するか?
彼は何を今更祈るのか?


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ローマ・カトリック教会がかつての「中心的権力」を喪失していることはこの作品にも象徴的に表象されている。
本場イタリアは、現代の教皇の姿をこのように捉えるわけだ。
我々が、どうして中世の堅苦しい修道士どもを模倣して祈ることができようか?


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これも教皇のパロディの一つであろう。
このシネマ的表象は、我々にとって何を意味するのだろうか?
このような司祭がいる教会が、真の教会、残された最後の真の教会であるのか?

我々の真の心の司祭とは、我々自身でしかないのか?
我々には何故、これほどの孤独が襲撃し続けているのか?
この獣は答えを知らない。
この獣は祈ることしかなさらない。



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この滑稽な道化は、中世の「阿呆舟」から姿を現したのだろうか?
否、これはおそらく、現代のカトリック信徒の真の姿のパロディに相違ない。
我々は迷いを隠し、新たな衣服で己の滑稽かつ貧しい思想を披瀝するが、それは現代人からは「道化」として認識されない。
我々は、自分が道化であることを失念した直後の道化なのである。



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新しい真のミサは、常に「衝撃的なるもの」でなければならない。
司祭が人間である必要性がどこにあろう?

人間は聖堂から後退し、動物が聖堂に「再び」上るべきではないか?



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我々は、常に「隠れ場」を探して生きている。
教会と職場を往復する中で、我々は「心の隠れ場」を「教会」として確定してきた。
だが、「教会」と「冷蔵庫」とでは、何が違うのであろうか?


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この独創的なアーティストは、未だ日本ではほとんど紹介されていない。
我々は、このような最先端の海外の新しい芸術家を、インスパイアの発火源にし続けなければならない。




Maurizio Cattelan

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Maurizio Cattelan is an Italian artist born in Padova, Italy, in 1960. He is probably best known for his satirical and controversial sculptures, particularly La Nona Ora (The Ninth Hour), depicting the Pope John Paul II struck down by a meteorite.

Contents [hide]
1 Biography
2 Exhibition history
3 Artistic style
4 Works
5 Prizes
6 Bibliography
7 References
8 External links


[edit] Biography
Cattelan did not attend art school but taught himself. He did many odd jobs, including one at a mortuary, which some credit for his macabre taste. He started his career in Forlì (Italy) making wooden furniture in the eighties where he came to know some designers like Ettore Sottsass. He made a catalogue of his work which he sent to galleries. This promotion gave him an opening in design and contemporary art. He created a sculpture of an ostrich with its head buried in the ground, wore a costume of a figurine with a giant head of Picasso, and affixed a Milanese gallerist to a wall with tape. During this period, he also created the Oblomov Foundation.

Most recently, Cattelan has taken on the role of curator. He resides in the East Village of New York City, but maintains a foothold in Milan. He created a magazine called Permanent Food which includes images stolen from other magazines.

[edit] Exhibition history
Cattelan has shown work internationally in many exhibitions including in Manifesta 2, 1998, Luxembourg, Melbourne International Biennial 1999 "Signs of live", 2004 Whitney Biennal [1] in New York, “Apocalypse: Beauty and Horror in Contemporary Art” at the Royal Academy of Art [2] in London, “Partners” at Haus der Kunst [3] in Munich, “Home is Where the Heart Is” at Museum van Loon [4] in Amsterdam and the 2004 Seville International Biennale [5]. In 2004 Cattelan exhibited the controversial sculpture Untitled featuring 3 hanging kids for the Nicola Trussardi Foundation. He is represented by Emmanuel Perrotin [6] in Paris, Massimo de Carlo [7] in Milan and Marian Goodman Gallery in New York[8].

[edit] Artistic style
Maurizio Cattelan along with long-term collaborators Ali Subotnick and Massimiliano Gioni, curated the 2006 Berlin Biennale [9], ran the Wrong Gallery [10], a glass door in New York attracting many highly accomplished artists to exhibit and published Charley: an occasional slightly satirical arts journal. He frequently submits articles to international publications such as Flash Art [11].

Cattelan’s personal art practice has led to him gaining a reputation as an art scene’s joker. One of his best known sculptures, ‘La Nona Ora’ consists of an effigy of Pope John Paul II in full ceremonial dress being crushed by a meteor and is a good example of his typically humorous approach to work. Another of Cattelan’s quirks is his use of a ‘stand-in’ in media interviews equipped with a stock of evasive answers and non-sensical explanations. Cattelan’s art makes fun of various systems of order – be it social niceties or his regular digs at the art world – and he often utilises themes and motifs from art of the past and other cultural sectors in order to get his point across. Cattelan sees no reason why contemporary art should be excluded from the critical spotlight it shines on other areas of life and his work seeks to highlight the incongruous nature of the world and our interventions within it no matter where they may lie. His work is often based on simple puns or subverts clichéd situations by, for example, substituting animals for people in sculptural tableaux. Frequently morbidly fascinating, Cattelan’s dark humour sets his work above the simple pleasures of well-made visual one-liners.[citation needed]

He has been described by Jonathan P. Binstock, curator of contemporary art at the Corcoran Gallery of Art "as one of the great post-Duchampian artists and a smartass, too".[1]

[edit] Works
One of his most famous artworks is a sculpture of Pope John Paul II hit by a meteorite, titled La Nona Ora (The Ninth Hour), made in 1999. It was exhibited at the Royal Academy in London as part of the prestigious Apocalypse show, and was sold at Christie's for $3 million.
In 2000 he persuaded his gallerist Emmanuel Perrotin to spend a month dressed as a giant pink phallus.
As part of the 2001 Venice Biennale, he erected a full sized HOLLYWOOD sign over the largest rubbish tip on Palermo, Sicily.
Par Peur de l'Amour, a sculpture of an elephant in a Ku Klux Klan uniform, sold at Christie's in 2004 for $2.7 million.
[edit] Prizes
A career prize (a gold medal) was awarded to Maurizio Cattelan by the 15th Rome Quadriennale.[2] On 24 March 2009, at the MAXXI Museum of Rome,[3] the singer Elio[4] of the Elio e le Storie Tese, who announced that he was the real Cattelan, came to receive the prize, making witty remarks and answering questions from Francesco Prosperetti, Anna Mattirolo, Gino Agnese, Stefano Chiodi, Andrea Cortellessa, Cornelia Lauf and the public that was present.[5]

[edit] Bibliography
6th Caribbean Biennal - A Project by Maurizio Cattelan , Dijon, Les presses du réel, 2001, ISBN 978-2-84066-050-7
Maurizio Cattelan , London, Phaidon Press, 2003, ISBN 978-0-71484-306-3
[edit] References
^ A Head of His Time: Exploring the commodious nature of art, Gene Weingarten, reprint at Jewish World Review, Jan 21, 2005
^ Cattelan Wins Career Award from Quadriennale di Roma «Artinfo» 27 March 2009. URL referred on 31 May 2009.
^ (Italian) Maurizio Cattelan conquista la XV Quadriennale d'arte di Roma. «Libero»/«adnkronos». 24 March 2009. URL referred at «liberonews.it» on May 31, 2009..
^ (Italian) Premio a Cattelan, ma si presenta Elio «Il Tempo», 25 March 2009. URL referred at «iltempo.ilsole24ore.com» on 31 May 2009.
^ (Italian) Cattelan receive the prize at MAXXI, Rome. (swf). 24 March 2009. Video at Rome Quadriennale website. URL referred on 31 May 2009..
[edit] External links
Cattelan at Emmanuel Perrotin
Maurizio Cattelan – Saatchi Gallery
Cattelan at Massimo de Carlo
La Nona Ora
Maurizio Cattelan on the Italian webzine
Guardian Unlimited interview with Maurizio Cattelan
Contemporary interview with Maurizio Cattelan and Massimiliano Gioni
Feature about Maurizio Cattelan. Ben Lewis. (Video)
Maurizio Cattelan at Fondazione Nicola Trussardi
http://www.fundacionnmac.org/english/coleccion.php?id=68 [Maurizio Cattelan at NMAC Foundation]


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